Monday 10 December 2007

دهن‌کجي حاشيه‌نشينان خليج‌فارس به لطف ايران


كد خبر: 2670
تاريخ: 17:34 - 13 آذر 1386

دهن‌کجي حاشيه‌نشينان خليج‌فارس به لطف ايران
شوراي همکاري خليج (فارس) امروز در بيانيه پاياني نشست خود که با حضور رئيس‌جمهور ايران برگزار شد، بار ديگر در برابر کشورمان موضع خصمانه گرفت و رسما مواضع ضدايراني خود را به نمايش گذاشت. در همين حال در اقدام بي‌سابقه‌اي رئيس‌جمهوري ايران و امير امارات در حاشيه اجلاس سران كشورهاي حوزه خليج فارس در دوحه، در نشستي دو نفره پشت درهاي بسته به بررسي مسائل مربوط به جزاير سه‌گانه ايران پرداختند.

شوراي همکاري خليج (فارس) امروز در بيانيه پاياني نشست خود که با حضور رئيس‌جمهور ايران برگزار شد، بار ديگر در برابر کشورمان موضع خصمانه گرفت و با دخالت در امور داخلي کشورمان، رسما مواضع ضدايراني خود را به نمايش گذاشت.به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناک»، اين کشورها در بيانيه خود از ايران خواسته‌اند با جامعه جهاني! نه با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي براي رفع مشکل هسته‌اي خود همکاري كند.
آنان همچنين بار ديگر گستاخي خود را نسبت به مرزهاي کشور، نشان داده و اعلام نموده‌اند: ايران با اشغال! سه جزيره متعلق به امارات متحده عربي شامل جزيره ابوموسي و تنب بزرگ و تنب کوچک، حاکميت کشور امارات عربي متحده را ناديده گرفته است.اين کشورها از پاسخ ندادن ايران به حل مسالمت‌آميز اين مسئله ابراز تأسف كرده و از ايران خواسته‌اند که اين موضوع را از راه گفت‌وگو يا ديوان داوري بين‌المللي بر طرف كند!آنان همچنين با ابراز اميدواري نسبت به موفقيت کنفرانس آناپوليس، در تلاش‌هاي خود براي دستيابي به صلح و تمرکز بر موضوعات کليدي در بحث خاورميانه، خواهان حل موضوعات پناهندگان، اورشليم، امنيت، مرزهاي آبي و خاکي کشور مستقل فلسطيني و نيز تشکيل اين کشور در کنار اسرائيل شده‌اند.اين در حا‌لي است که همه شش کشور عضو شوراي همکاري خليج به صورت دوجانبه و چندجانبه، مشکلات شديد مرزي و قلمرو سرزميني با هم دارند که به مراتب از اختلاف ساختگي بين ايران و امارات بزرگتر است، اما هيچ‌گاه در بيانيه‌هاي خود درباره اين مشکلات که به مسائل امنيتي و نظامي‌شان برمي‌گردد، اشاره‌اي نمي‌كنند.با اين حال، جانبداري بي‌چون و چراي اين کشورها از ادعاي غيرقانوني و تجاوزگرايانه امارات متحده عربي نسبت به زمين‌هاي کشورمان و دخالت آنها در اين موضوع، هيچ محمل حقوقي و قانوني نداشته است. اختصاص بخش مهمي از بيانيه اين کشورها در پايان اجلاس دو روزه، آن هم با حضور رئيس‌جمهور کشورمان به همکاري ايران با جامعه جهاني! و به رسميت شناختن حاکميت امارات متحده عربي بر سه جزيره کشورمان، از هدف قرار گرفتن منافع ملي کشورمان توسط اين کشورها حکايت مي‌کند.در همين حال، منابع خبري گزارش دادند، در اقدام بي‌سابقه‌اي دکتر «احمدي‌نژاد» و «شيخ خليفه بن زايد آل نهيان» رئيس‌جمهوري ايران و امير امارات در حاشيه اجلاس سران كشورهاي حوزه خليج فارس در دوحه، در نشستي دو نفره پشت درهاي بسته به بررسي مسائل مربوط به جزاير سه‌گانه ايران پرداختند.امارات تا به حال چندين بار خواستار مذاکره با ايران درباره جزاير سه‌گانه بوده، اما از آنجا که اين جزاير جزو لاينفك خاك ايران است، مقامات کشورمان همواره هرگونه مذاکره درباره سرزمين‌هاي متعلق به ايران را بي‌معني مي‌دانسته‌اند.

No comments: